Att flytta kan vara en härlig nystart men just de dagarna då vi måste packa ihop våra saker och flytta dem från ett hem till ett annat är ofta väldigt jobbiga. Det blir lätt så att man inte tar städningen på tillräckligt stort allvar och det kan få tråkiga konsekvenser för en själv och för dem som flyttar in i den bostad som man lämnar efter sig. I detta blogginlägg ska vi ge några tips på vad man bör ha tänkt igenom för att underlätta för städningen. Stressar du dig igenom detta projekt kan det bli väldigt dyrt i slutändan.
Undvik onödiga kostnader
Det Kan bli dyrt om du städar dåligt i samband med en flytt. Särskilt om du bor hyresrätt är det ofta väldigt tydligt reglerat vad du måste ha gjort innan en ny hyresgäst tillträder. Det är tyvärr mycket vanligt att hyresgäster helt enkelt städar för dåligt och sedan faktureras kostnader för en städfirma som fått avsluta arbetet. Mycket handlar om logistik och planering. Det gäller att man tömt sitt boende några dagar innan utflyttningsdatumet, så att man även har tid till städningen. En stor tillgång i städmomentet är en checklista. Ofta finns det en sådan i de papper man fått av sin hyresvärd i samband med att man flyttade in. Annars kan man ofta be om att få en. Sedan är det bara att börja städa och bocka av. Bra städartiklar är också viktigt för ett gott resultat.
Låt proffs sköta arbetet
Bara att packa ihop sina saker och administrera själva flytten kan vara en nog så stor uppgift. I det läget kan det ofta löna sig att ta hjälp av en städfirma. Att anlita en pålitlig flyttfirma är nog självklart för alla som tänker genomföra en flytt. Däremot är man kanske inte lika noga gäller vilken firma man tar hjälp av för flyttstädning. Även där finns det dock anledning att kolla upp referenser och se till så att bägge parter har klart för sig vad som ska ingå i städningen. Branschen har växt snabbt i och med att vissa tjänster blivit avdragsgilla. Välj alltid ett företag med f-skattebevis och var gärna själv närvarande när uppdraget utförs. Många väljer att flyttstäda själva men låter en firma ta hand om svåra och tråkiga uppgifter som till exempel fönstertvätt och vård av trägolv.